המתים איתנו חיים/ פוסט אורח


אירית רוזנבלום, עו"ד

שבוע לאחר שפקידי רבנות באופקים מתלבטים היכן לקבור ילד תושב המקום שמת בתאונת דרכים, מתרפסת הממשלה בפני סגן השר יעקב ליצמן ומתרצה לגחמותיו בנושא הקמת מקלט ממוגן בבית החולים ברזילי באשקלון באיזור בו מצויים קברים כביכול. ההקפאה שהציג ראש הממשלה נתניהו היא בבחינת זריית חול בעיניי כולם. נתניהו צריך לבטל את ההזיה של ליצמן, לא מספיק לדחות או להקפיא אותה.

הוויכוח על קדושת המת הוכרע מזמן במדינות דמוקרטיות ואצל כל מי שעיניו בראשו. השורה התחתונה: צריך לכבד את המת אך החי עדיף על המת. אם הקמת מקלט ממוגן בבית החולים ברזילי באשקלון, אזור מוכה קאסמים, עשויה להציל נפשות, יש לעשות זאת גם אם משמעות הדבר שקברים ש"דתם" של העצמות בהם לא ברורה ויהדותם ממילא מוטלת בספק גדול, יעתיקו את מקומם למקום אחר. זו לא פעם ראשונה בה מעתיקים קברים, עשו זאת קודם, למשל בזמן ההתנתקות, כאשר קברי יהודים, שאין ספק ביהדותם, הועתקו למקומות חלופיים.

אך לצערנו הוויכוח הוא כלל לא רציונלי והגיוני אלא פוליטי גרידא. ליצמן מכופף את ידיי הממשלה והמדינה בדיוק כמו שהמועצה הדתית באופקים עושה זאת בדרכה שלה, לשניהם יש אינטרס פוליטי צר וברור. האם יש טיעון מוסרי שמתיר הפקרה של תושבי אשקלון הזקוקים למענה בטחוני?

המענה נמצא עמוק בתוככי הפוליטיקה המנוונת. אנשי הדת בוחרים לכבד מתים מסוימים, בני אלפי שנים שדתם לא ברורה כלל, אך מתים אחרים, שגדלו והתחנכו במדינה, הם מוכנים לבזות, להשפיל ולהתעלל בהם ובבני המשפחה הכואבים. המוסר הוא מאנשי הדת האלה והלאה.

וכאילו במקרה, באותו השבוע בדיוק בחר נשיא המדינה שמעון פרס להנציח את הכפייה הדתית ולתת לה גושפנקא מתרפסת. אולי צריך להזכיר לו כי את המדינה הזו, שהוא נשיאה, הקימו מי שבחרו לצאת מהחדר ומהשטייטעל, שלא דקדקו בהלכות השבת והכשרות והסירו, מתוך בחירה מודעת, את הפאות והזקנים הגלותיים. מדינת ישראל הוקמה על יסודות דמוקרטיים מערביים לא פחות מהיסודות היהודיים-דתיים שלה. בנייה, עבודת אדמה, פיתוח החינוך, ההשכלה והתעשייה הם הערכים שבזכותם זכתה המדינה להיחשב על ידי רבים ל"נס". רוב רובם של הישגי המדינה הציונית הושגו בזכות האוניברסיטאות, מוסדות המחקר והפיתוח, המכללות, בתי הספר, התעשייה, ולא בזכות הישיבות. פרופ' עדה יונת, פרופ' אהרן צ'חנובר ופרופ' אברהם הרשקו לא קיבלו את החינוך שלהם בישיבות וגם פרופ' ישראל אומן, חובש כיפה, לא קיבל את הידע הכלכלי האקדמי שלו מהישיבות אלא מלימודים במוסדות חילוניים מערביים.

לא מדובר בעניינים של מה בכך. חרדים היוצרים תלות בכספי החילונים הופכים להיות הבעיה של כולנו. לא כל החרדים, חשוב להדגיש, אך אלה שמנציחים את המצב הזה הופכים תלותיים ונזקקים ואינם יוצרים מסגרות אשר מאפשרות להם לצאת ממעגל העוני והמצוקה. מלבד ההשלכות הכלכליות יש לדבר השלכות חברתיות-משפחתיות, ילדים הגדלים בסביבה כזו רואים את העולם בצורה חד מימדית שפוגעת ביכולת שלהם להפוך לאזרחים פרודוקטיביים ועצמאיים לטובת החברה בה הם חיים ולטובת המדינה והחברה הישראלית.

ניתוק החמצן החילוני משכונות העוני החרדיות בבני ברק ובירושלים זו הדרך הנכונה בקידום החברה החרדית להפוך ליצרנית, עצמאית ומועילה לעצמה ולכולנו. אולי הבחירה להלל את המתים במקום להתמקד בחיים היא הגורם לחשיבה הצרה והחשוכה הזו. חברה שמעדיפה את המתים על החיים היא חברה שצריכה להתעורר מתנומתה למען עצמה ולמען הדורות (החיים) הבאים. מי שרואה בקדושת המתים ערך גדול יותר מקדושת החיים ראוי שיגידו עליו שאין לו אלוהים.


אירית רוזנבלום
היא מייסדת ומנכ"לית ארגון משפחה חדשה

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה פוסט אורח, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

16 תגובות על המתים איתנו חיים/ פוסט אורח

  1. אמיתי ס הגיב:

    זה מה שקורה כשמצביעים למפלגות "חילוניות" כמו הליכוד, העבודה וקדימה.

    אהבתי

    • שאול הגיב:

      בניגוד למה שקורה שמצביעים למרצ שמוציאים את שולמית אלוני משרד החינוך כדי שש"ס יכנסו לקואליציה ? או בניגוד למי שמצביע לחד"שׁ (כמוני למשל) שמאז גוז'נסקי לא הציגה מועמדת למקום ראלי ברשימה ?

      אהבתי

  2. galit הגיב:

    כולנו אשמים שאנחנו מניחים לדברים להגיע לזה.
    זה לא רק זה אלא גם בהרבה נושאים חברתיים חשובים מאוד.
    כולנו אשמים.
    מעטים מדי מאיתנו מוכנים להילחם על הדברים האמיתיים בחיים.
    כולנו אשמים.
    רובנו בוחרים לקדש את המרדף אחרי הכסף, אחרי החיים הנוחים, אחרי החידושים האחרונים ועוד ככל העולה בראש.
    כולנו אשמים.
    החרדים מממשים כחוק את כוחם הפוליטי ע"י פעילות פוליטית ואלו אנחנו, כביכול הנאורים, יותר מדי מפולגים ומפורדים סביב כל השאר וכך הרבה מהדברים המאוד חשובים לכולנו מוכרעים ע"י אנשים שמטרותיהם אחרות.
    כולנו אשמים.
    נמאס לכתוב…

    אהבתי

  3. captain beefheart הגיב:

    מי שהולך לישון עם כלבים, שלא יתלונן שקם עם פשפשים.

    מה ההיתממות הזאת לכם? הרי הישראלי הממוצע מתבטל פני "כבודה של תורה" גם כשהוא מגדיר עצמו כ"חילוני". התחושה הזו ש"הדתיים" שומרים בשבילנו על קשר טוב עם אלוהים היא בסיס התקלה.

    לכו לאתר הכנסת ובדקו ב"תוצאות האזוריות" כיצד הצביע איזור אשקלון. רוב מוחלט למפלגות הימין ולמפלגות דתיות. מוחלט!

    והנה – יום אחד הגולם קם על יוצרו. זה כל הסיפור על רגל אחת. תושבי אשקלון והאיזור אוכלים את מה שבישלו ושיערב להם.

    אהבתי

    • שולמית הגיב:

      באמת מעניין לבדוק כמה מתושבי אשקלון הצביעו לחרדים.
      אותי מטידה השאלה מניין שאבו ש"ס את הקולות הרבים שמאפשרים להם להיות גורם מכריע בפוליטיקה הישראלית. נראה לי שללא ש"ס לחרדים האשכנזים לא היה כוח רב כל כך מפני שמספרם מועט.
      אני תוהה אם מזרחיים רבים ובניהם גם המשכילים והחילוניים מצביעים לש"ס במסגרת המחאה כנגד האשכנזים השולטים לדעתם במדינה ובזכות זה מקבלת מפלגה שעוצבה בדמותה של היהדות האשכנזית החרדית מנדטים רבים שבהם היא פועלת בעיקר לטובת המגזר החרדי האשכנזי. אותו הממסד שמדיר את ילדי המזרחיים מבתי הספר שלו.

      אהבתי

      • captain beefheart הגיב:

        בואי נאמר שהקטע הגזעני בתוך המחנה החרדי הוא בכלל אופרה עקומה בפני עצמה. אבל ככה זה ברגע שאתה נכנס לדת: אנומליה רודפת אנומליה. אין שום הגיון בשיגעון. דבר והיפוכו דרים יחדיו בכפיפה אחת ולכל תופעה תמיד יימצאו "הסברים".

        מה שכן, הקאנון היהודי העמיד לפחות כותב נבון אחד, הלא הוא קהלת:

        וְשַׁבְתִּי אֲנִי, וָאֶרְאֶה אֶת־כָּל־הָעֲשֻׁקִים, אֲשֶׁר נַעֲשִׂים תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ; וְהִנֵּה דִּמְעַת הָעֲשֻׁקִים, וְאֵין לָהֶם מְנַחֵם, וּמִיַּד עֹשְׁקֵיהֶם כֹּחַ, וְאֵין לָהֶם מְנַחֵם׃ וְשַׁבֵּחַ אֲנִי אֶת־הַמֵּתִים שֶׁכְּבָר מֵתוּ; מִן־הַחַיִּים, אֲשֶׁר הֵמָּה חַיִּים עֲדֶנָה׃ וְטוֹב מִשְּׁנֵיהֶם, אֵת אֲשֶׁר־עֲדֶן לֹא הָיָה; אֲשֶׁר לֹא־רָאָה אֶת־הַמַּעֲשֶׂה הָרָע, אֲשֶׁר נַעֲשָׂה תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ׃ וְרָאִיתִי אֲנִי אֶת־כָּל־עָמָל, וְאֵת כָּל־כִּשְׁרוֹן הַמַּעֲשֶׂה, כִּי הִיא קִנְאַת־אִישׁ מֵרֵעֵהוּ; גַּם־זֶה הֶבֶל וּרְעוּת רוּחַ׃ הַכְּסִיל חֹבֵק אֶת־יָדָיו, וְאֹכֵל אֶת־בְּשָׂרוֹ׃ טוֹב מְלֹא כַף נָחַת; מִמְּלֹא חָפְנַיִם עָמָל וּרְעוּת רוּחַ׃ וְשַׁבְתִּי אֲנִי וָאֶרְאֶה הֶבֶל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ׃

        אהבתי

      • אדית הגיב:

        ראה תגובה למטה אדית

        אהבתי

    • שמחת זקנתי הגיב:

      יפה אמרת. בחרתם ביבי, קיבלתם זיבי – וזה היה כל כך ברור…

      אהבתי

  4. שולמית הגיב:

    אני מצטערת ששכחתי לשים פסיקים.

    אהבתי

  5. אחד הפוסטים הטובים שקראתי לאחרונה. כל מילה בסלע. ולא, לא יוצא ממנו מים. אלא אם לקחת לפני זה איזה סם הזייתי.

    חג חירות שמח

    אהבתי

  6. אורי הגיב:

    אחד הדברים הכי הזויים אצל החרדים הוא שמחד הם בזים לאורח החיים החילוני באופן גורף, ומאידך, הם חיים ומתרבים בלי הפסקה, רק בזכות כל מה שמוגדר כחילוני, כמו מדע והשכלה.
    אני מציע להם שיקימו מדינה נפרדת – בה הם יאלצו לספק את צרכיהם באמצעים שברשותם. שהרבנים שלהם ירפאו את החולים בשיטות הפרימיטיביות של חז"ל,ויילדו את נשותיהם כנ"ל, שיתכננו את בתיהם, שישפטו לפי דיניהם, ויניחו לנו לחיות את חיינו בשקט.

    אהבתי

  7. שלום הגיב:

    תודה אירית
    פוסט בהיר וברור

    אהבתי

  8. אני הגיב:

    משו קטו, מבלי לשלול את הדברים בפוסט:

    היום הייתה הפגנה ברוטשילד, ת"א, נגד סדר העדיפויות המעוות של סגן שר הבריאות. אני מקווה שכולכם הייתם. אני מקווה גם שכולכם באתם להפגנה הקודמת ברוטשילד בה קראנו לפתרון בעיית ירי הקסאם על שדרות. אני מקווה שכולכם צרחתם בגרון ניחר כי לא יכול להיות שעיר שלמה וקיבוצים באיזור נמצאים תחת איום במשך שנים. אני מקווה שכולכם, באותה הפגנה, חשבתם על אותם ילדים שגדלים עם הפרעת שחר אדום.

    אני מקווה גם שחשבתם ומחיתם באותם רגעים או אחריהם אם בכתב אם בעל פה, על המצב בו חוץ מחדר המיון, ישנם עוד אלפי מבני תיבור שאינם ממוגנים.

    אני בטוח שכן. אני בטוח שהמחאה שלנו היא למען אחינו המאוימים, ולא נגד החרדים. יש סיבה שיהיו לי ספקות?

    אהבתי

  9. אדית הגיב:

    לשאול היקר!
    אני חילונית מאוד ואפילו אנטי דת, אך אין כאאן קשר לדיעות פוליטיות כי לפי הפוסט אנו מבינים כי פרס מתרפס ובעבר ראינו מפלגות כמו מערך ומרץ שהתקפלו לחרדים, ואם כבר הוצאת את מפלגת מרץ אז חוץ מלאהוב ערבים יותר מהיהודים ולהילחם למענם לא ראיתי שעשו משהו בעד המדינה.
    אל נשכח שמפלגות החרדים מהווים איזון לממשלה, מול העולם, כי העולם צריך להבין שיש גם לנו מפלגות קיצוניות כמו החרדים שעלולים לבצע סוג של פעולות טרור בדיוק כמו הערבים אם מישהו ינסה להטיל סנקציות שיפגעו במדינה שלנו(דוגמת רצח רבין ועוד).
    העולם ואובמה צריכים להבין שכל עוד אנו נהורים ומפותחים מאוד, אז יש מקום למשא ומתן, כי להישתמש בטרור זה הדבר הכי קל להישתמש בו ואם זו הדרך להשיג דברים מול העולם אז אנחנו כמדינה שעברה שואה ועוברת גיהנום בחיי היום יום, ניתן יהיה "להבין" אותם מדוע ישתמשו בטירור (מול העולם)
    ובדרך כלל, מבצעי הטירור במדינה הם החרדים, לא?!
    אל נשכח כמו שנאמר בפוסטבמילים פוליטיק ליקורקט שבעצם האשכנזים הם אלה שנלחמו למען הקמת המדינה, כי השואה הייתה טרייה בראשם והם הבינו שאין להם מה להפסיד והשתמשו בטירור על מנת שהמדינה הזו תהיה שלנו ואני מעריכה זאת מאוד, אבל השואה נשכחה כנראה ע"י המערך ומרץ ולמעשה מי ששומר על הישרדות המדינה בידינו הם דווקא החרדים, כי מבחינת אסטרטגית הם היחידים שמגינים עליה.

    אהבתי

  10. מיצבשת הגיב:

    החרדים עושים את עבודתם נותנים להם הם לוקחים לדעתי דווקא ההתעקשות הטיפשית שלהם על קברים ככל הנראה פאגנים משניאה אותם על הציבור וככל הנראה גם בתוכם מתרבים הקולות/מחשבות על הקצנה מיותרת שלא תורמת דבר. ראו למשל את התהליך שקרה בהפגנות השבת בירושליים העדה החרדית בעצמה עצרה את ההפגנות שהתברר שהן פותחות תיבת פנדורה של אלימות במגזר. אז תראו שיהיה טוב וכל החרדים יחזרו בסוף בשאלה או שיבוא המשיח

    אהבתי

כתיבת תגובה