ציפר איש ערב/ פוסט אורח

מאת בת-עמי נוימאיר-פוטשניק. לסבית דתייה, חברת בת-קול והמניין הגאה

לא חלמתי שאגיע לרגע הזה. שבמאה ה-21, בן אנוש שמשתמש במחשב, מקלדת ושרת של עיתון נחשב, אולי הכי נחשב, ייצר טקסט כה אוריינטליסטי שכל-כולו סגידה לפנטזיה הרומנטית על בני ערב. טקסט שהיה גורם אפילו ללורנס איש ערב לגרד באי-נוחות את פדחתו המסתתרת מתחת לכאפייה מהודרת. בני ציפר כתב את הפוסט-פנטסטי הזה הסוגד להכנסת האורחים הערבית ולערביות הפלסטינית כולה, על המקלובה שלה ועל הטאבון בחצר, תוך שהוא מתעלם או מסלף כל עובדה שעלולה לפגום בשלמות הפנטזיה שלו. לתלמיד כל-כך נאמן לורנס איש ערב באמת לא יכול היה לייחל. אלא שתומס אדוארד לורנס, אמנם מאן להבחין בין אמת לבדותה אבל לפחות הודה בזה בפה מלא.


ציפר אירח חבר דמיוני, יואכים שמו, הומו וגרמני (או שמא גרמני והומו) בעל תודעה פוליטית מפותחת ולקח אותו למסע דמיוני ופתלתל בנבכי הישראליות המפלצתית. כדי לתת תוקף למסעו הדמיוני הוא מעגן אותו במקומות ובאירועים שאכן התרחשו. במקלובה ובהפגנות נגד הגדר בבלעין מחד, ובקריאת המגילה של המניין הגאה במרכז הגאה, מאידך. מה נוח יותר מבלעין-שמחוץ-להקשרה למי שרוצה להציג את הערבי הפלסטיני כנשמה מוארת שוחרת טוב, שלום ולבּנֵה ואת הישראלי כקלגס גס רוח וגחמני החמוש בנשק אוטומטי?
היחידים שיכולים להתמודד מול נפלאותם הפנטסטית של הפלסטינים הם יהודים מאמינים שמקיימים את מצוותיהם ופולחניהם בצורה רצינית ותרבותית. אה, והם גייז במקרה, כדי שיואכים יוכל גם לסגור מעגל מדומיין של תודעה פוליטית רומנטית ואוריינטליסטית.

בואו נגיד שבלעין זה מקום שאנחנו באמת לא יוצאים ממנו טוב, אפילו רע, אפילו רע מאוד. אבל יואכים הדמיוני וציפר הפנטזיונר ביקרו גם בעיר העתיקה בירושלים.
"מה שיפה ומפליא ומקסים לנצח בעיר הזאת הוא האופן הטבעי שהפלסטינים חיים בה ומתהלכים בה בלי לחרוץ בה חריצים עבים מדי, ובלי לעשות בה דברים כדי להתבלט".

אם היה מבקר בעיר ומתעניין במה שקורה מחוץ לזרם התודעה שלו, ודאי היה שת לבו לעובדה שנדבכיה התחתונים של החומה המקיפה את העיר הם מן התקופה הרומית ואילו נדבכיה העליונים הם עותמאנים (ובאמת, מה יותר ישראלי ושחצני מזה?!). לו היה משקיף עליה ממערב היה מבחין, ודאי, שהדבר הכי בולט בקו הרקיע הוא "מגדל דוד" – פאר הארכיטקטורה העותמנית. ומה ממזרח? חזיז ורעם! האם אלו מסגדים?! לא! זו ודאי עוד מזימה ציונית אמפריאליסטית שפלה שנועדה להציג את הערבי כמי שחורץ חריצים בעיר הזו ומנסה להתבלט.

שכן "הנוכחות היהודית שבעיר כל כולה דווקא, וכל כולה פציעה והריסה של הקיים מדורי דורות, וכל כולה כיעור של בנייה חדשה בסגנון פשיסטי, כגון הרחבה שלפני הכותל המערבי".
כפי שידוע לכל מי שחי בתודעה הציפרית היהודים הם אלו שאילצו את הליגיון הירדני להרוס את הרובע היהודי ב-48' כדי שיוכלו בהזדמנות הראשונה לבנותו מחדש בסגנונם הפשיסטי הידוע. כלומר לא לבנות. להשאיר בראש ההר את המסגדים המונומנטליים על כיפותיהם המטאליות ולהסתופף תחתיהם במפלס שנמוך מהם בעשרות מטרים בצלו של קיר אבנים ישן. כל כך פשיסטי שמוסוליני אוכל את הלב.

האם יודה ציפר שהוא כותב פיקשן? הייתם מתים, אתם אלו שחיים בפיקשן. אתם חיים בעולם מדומיין שיש בו נשים שמוטרדות ונאנסות, שעה שברור לכל בר דעת שמדובר בפנטזיות שלהן עצמן ובחוסר יכולתן העגום להבחין בין מציאות לדמיון. זה העולם שלכם. בעולמו של ציפר יש יצירות מופת והוא מביא את "המעבר להודו" של א"מ פורסטר (אישה שמפנטזת על אונס ולבסוף משתכנעת שהוא אכן התרחש) כתשובה היחידה לאפשרות שפלוני הטריד מינית את אלמונית. אם הייתם אנשים הגונים ציפר לא היה צריך לשחת את זמנו כדי להסביר לכם שאלו שטויות שלא צריכות לעניין אף אחד. שכשנוגעים באשה שלא ברצונה זוהי לא עוולה ואין שום סיבה שאדם שמתנגד לעוולות ישית ליבו להבלים פיקנטים וסקסיים מסוג זה.

בניגוד ללורנס רבו, ציפר, לא רק שאינו מודה שהוא מסרב להבחין בין אמת לבדותה, הוא אף טופל אשמה זו על כל זולת שאיננו ציפר. בניגוד ללורנס רבו הוא לא חולם להיות יותר מאשר מושאה של הכנסת האורחים המזרחית המפורסמת בחברה פרימיטיבית שהוא כה עורג על נפלאותה. יהיו אלו פלסטינים בבלעין או גייז דתיים, העיקר שיכירו טובה לעורך התרבותי שמצא אותם ראויים לקיבתו השוקקת ולאוזנו האנינה.

poratyosef

פיצוץ ישיבת "פורת יוסף", מאי 1948.
הלגיון הירדני אולץ למלא אותה בטונות של טי.אנ.טי כדי לפנות מקום לבנייה יהודית פשיסטית

kir

קיר אבנים פשיסטי ומעליו מבנה שלא עושה שומדבר כדי להתבלט

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה פוסט אורח, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

55 תגובות על ציפר איש ערב/ פוסט אורח

  1. רועי הגיב:

    כשמאלני גאה, אין הרבה דברים דוחים יותר מציפר על פני ניירות עיתון בארץ. פשוט קשקשן נרקיסיסט שנפלא מבינתי מה מצדיק לתת לו אינצ'ים בעיתון מכובד.

    אהבתי

    • הפעם בעילום שם הגיב:

      רועי צודק ואני מסכים איתו. פעם קראתי את ציפר אבל התבגרתי והבנתי שהאיש פשוט מאוהב בלעשות פרובוקציות. לא משנה על מי על מה העיקר שידברו עליו ויקראו אותו. באיזשהו מקום אני בטוח שהוא מרוצה מהפוסטורח הזה.
      עצתי לכותבת- תעשי כמוני ותפסיקי לקרוא אותו. אף אחד כבר לא 'תופס' ממנו.

      אהבתי

      • בת-עמי הגיב:

        תודה איש יקר. האמת היא שאני לא צריכה להפסיק לקרוא אותו שכן מעולם לא התחלתי. מישהו שלח לינק לתפוצת המניין הגאה והרגשתי דחף לא בר כיבוש להגיב. כנראה שבפעם הבאה, אם תהיה אני אהיה יותר חסינה.

        אהבתי

    • שולמית הגיב:

      כנראה המו"ל מחבב אותו מאד.

      אהבתי

    • בת-עמי הגיב:

      שמע, נרקסיסט קשקשן זה לא בהכרח בעיה שמפריעה למישהו לכתוב בעיתון מכובד. דוחה כן. מכיוון שהוא כה דוחה, כנראה, הוא באמת לא המבין (אז ועכשיו) עד כמה דוחה הפלוני אלמוני שהוא מגן עליו. למשל.

      אהבתי

  2. אמיתי ס הגיב:

    הכתם הכהה באיזור המבושים של עיתון הארץ ממשיך להתרחב.כמה עצוב.

    אהבתי

  3. יהודים היו רוב בתחומיה המוניציפליים של העיר ירושלים כבר בשנת 1850 – עשר שנים לפני שנכתב הטקסט הציוני הראשון, ודור שלם לפני "המעשה הקולוניאליסטי" הראשון בג'עוני.

    ובתור עוד שמאלני גאה, גם מה שרועי אמר. איכס הזרזיר הזה ואיכס העורב שעליו הוא מגן.

    אהבתי

  4. דימה הגיב:

    מה יהיה הסוף עם ההומו חובב הערבים הזה?

    אהבתי

  5. איציק. הגיב:

    כיוון ואני ימני אין לי אלא לשבת בפינה ולרטון בשקט.

    אהבתי

  6. חתול הגיב:

    רגע, אז את אומרת שהחבר הגרמני אינו קיים? על מה את מסתמכת?

    אהבתי

    • בת-עמי הגיב:

      אני לא מסתמכת על כלום, זה היה תרגיל מחשבתי/ספרותי. לקחתי את הרעיון מאחד, עורך התרבות של הארץ.

      אהבתי

  7. ZivP הגיב:

    האיש הוא הסיבה הטובה ביותר לקרוא הארץ.
    אני לא מסוגל לקרוא שמאלני ביניים ואין לי שום עניין לקרוא שמאלנים שחושבים כמוני. ימנים אפשר לקרוא בכל חור ממילא, ככה שזה לא עניין גדול בכל מקרה.

    ציפר מעצבן, דוחה, מין גרסה גברית למנחם בן, אבל לפחות הוא מאתגר את המחשבה וכותב מחוץ לקשקשת הרגילה.

    אפילו הטור המעצבן האחרון שלו, שהרתיח לכל פמניסטית מקלדת את הקומקומט (ודי בצדק) נותן יותר פרספקטיבה על הסביבה שלו מאשר חמישים מליון הפוסטים הזועמים אודות הסופר האנס.
    לא יודע אם הוא מתכוון לפשַט או שהוא קצת מעל לרמת הבלוגר המצוי, אבל האיש נותן סוג של פרספקטיבה שטוב שהיא שם.

    ובזמן שאתם מקללים אותו פה, הופ, צה"ל עצר עוד פלסטינאי שהעיז להחזיק מצלמה, ליברמן העלים עוד מעטפה, אהוד קנה עוד מגדל, ביבי מצא עוזרת חדשה, ושר ההסברה העביר חוק שאוסר על שמאלנים להקים אתרי אינטרנט בלי רשות של חביתוש.
    העיקר שציפר הוא השטן, כי כל קח קל לתקוף אותו. אחרי הכל, הוא חנון שמאלני מה הוא כבר יעשה לכם?

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      תגיד, קראת את הפוסט? יש לך איזושהי תגובה לטיעוניה של בת-עמי?
      =
      יש לך משהו אינטליגנטי להגיד?
      =
      ואיזו פרספקטיבה על הסביבה נותנת ההשוואה שלו למעבר להודו?

      אהבתי

      • ZivP הגיב:

        לעניין הפרספקטיבה –
        כשניסו לאחרונה להעביר כאן חוק שמאפשר העמדה לדין של נשים על זה שהן נאנסו (פרשנות מילולית, ברוח הטאליבן הכללית שזורמת בחוץ, לא לקפוץ עם תיקונים) לא השתוללו כאן כל שמאלני המקלדת כמו שהם יוצאים על ציפר שמדגים את הנקודה באופן כל כך חד.

        אם לכתוב באופן ברור יותר, תנסי לקרוא אותו כמשל על החברה שלנו ולא רק כדעתו של אדם דוחה במיוחד.
        וזה מתחבר בדיוק לפוסט הזה, המדבר על הפיקציה של ציפר.

        בעיני, כותב גדול יכתוב מתוך דמות שהוא שונא, ויגרום לך להאמין לה. אני מקוה שהוא כזה, ושאני לא עושה רומנטיזציה מיותרת לאדם קטן ועלוב כפי שהוא מצטייר. להלן, רמת הבלוגר מול רמת הכותב האיכותי.

        אהבתי

    • אין שום דבר מאתגר מחשבתי ואו מרענן בשינאת אדם טבולה בהמופיבה קשה וכל זה מלווה בחוסר הכישרון והיכלות שמאפיין את מדור הספרות של עיתון הארץ שהפך ממדור ספרותי שרבים היו מעינים בו לפחות לאיזה ליטופנדיה של בוכלטריה שמור לי ואגרד לך בגב ואז אני אזכור להזכיר אותך.

      מי שעושה דברים חריגים בוודאי שמעורר רעש זה עוד לא עושה את זה מאתגר מחשבתית. הוא היה יכול בואתה מידה להציע להרוג ילדים של חרדים על פי הגרלה בלוטו או לאנוס ילדות פלשתינאיות בכדי לשחרר את גלעד שליט או להקים בארץ סניף של הKKK היהודי שירדוף אחרי דרוזים ויצלוב אותם.

      חריגות אינה מקוריות. הרעש שהוא מקבל נובע לא ממקוריותו המחשבתית אלא מחריגותו ומהמעמד שלו בעיתון הארץ. לעיתון יש מעמד יחודי בארץ בעיצוב דעת הקהל ואפשר להעביר עליו ביקרות אם אנשים מהסוג של ציפר מקבלים במה כזאת גדולה. אני מקווה שאתה לא חושב שהרב מוטי אלון וד"ר יצחק לאור הפגינו מקוריות מחשבתית מרעננת במעשים (הלכאורים) שלהם שמאתגרים חשיבתית אנשים רבים בחודש האחרון…
      ציפר זה אותו דבר בדיוק

      אהבתי

    • בת-עמי הגיב:

      שמע, יש אחת בוואיינט, יעל משאלי. היא כותבת פחות טוב ממנו וכנראה שגם פחות משכילה אבל הפרובוקציות שלה יותר מצחיקות. אף אחד מהם לא באמת מאתגר. אתה לא יכול להיות כל כך מנותק ולאתגר.

      אגב, יש עשרות, אם לא יותר של בלוגרים שכותבים הרבה-הרבה יותר טוב ממנו.

      אהבתי

      • ZivP הגיב:

        אם הוא לא היה מאתגר, לא היית משקיעה מאמץ בלכתוב את פוסט התגובה הזה.

        עובדה שליעל משאלי אף אחד לא ממש מתייחס מעבר לטווח בררת הטוקבקיסטים.

        אהבתי

      • בת-עמי הגיב:

        ZivP
        כתבתי את הפוסט מטעמים פוליטיים וקולינריים, זה לא היה אתגר גדול במיוחד מרגע שהצלחתי להרגיע את הבחילה.

        אהבתי

  8. תשתחררי מותק הגיב:

    דבורית שאת לא מדקלמת את שדולת הנשים את טובה!!

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      1. מה לי ולשדולת הנשים בדיוק?

      2. את/ה לא רואה את המילים "פוסט אורח"
      ו"מאת בת-עמי נוימאיר-פוטשניק"? עיוורון לילה?

      אהבתי

      • בת-עמי הגיב:

        מה אכפת לך דבורית, חלקו לי מחמאה. אני רק צריכה לשים ליפסטיק ולקוות שהוא לא ישים לב שאני לסבית.

        אהבתי

  9. אחריות ושיקול דעת הגיב:

    (שמאלן, סטרייט, סבור שהכיבוש משחית. את כולם, וציפר לא יוצא מכלל זה):
    הפוסט של ציפר מביש. נתעב. מגונה. והוא מוגן כביטוי לגיטימי.
    אבל אם לקחת את השאלה למקום יותר עקרוני – העובדה שיש חופש ביטוי, לא נותנת הגנה אוטומטית לכל פרובוקציה.
    אז מה אם יש חופש ביטוי? כל זב, מצורע, מסית ומדיח ראוי לפרסום?
    האם העורכים נסתתמה בינתם?
    אין יותר שיקולי תוכן? סגנון? אמירה?
    טמטום בכל מחיר?
    דב אלפון היה (או עודנו) מוציא לאור. הוא היה מאשר ספר ברוח כזו, *משיקולי טעם וסגנון*?
    הרשת מלאה בכוכים וקובות שרצים לכל דורש. יתכבד נא מר ציפר ויפרסם את דבריו הנלוזים שם. מדוע תחת האכסניה המכובדת של עיתון "הארץ", שומו שמיים, עיתון שהיה (ועודנו?) נדבך תרבות ישראלי חשוב?
    יותר משהפוסט שלו מלמד על בינתו שנסתתרה, הוא מלמד על עורכיו. מדכא. מעציב.

    אהבתי

    • בת-עמי הגיב:

      כל אתרי החדשות ייצרו גם מערכת של בלוגים לעיתונאיהם ולכל דיכפין שבה יוכלו להטיל את מררתם ללא שיקולי תוכן, סגנון ואמירה ושלא תהיה כפופה לשיקולים עיתונאיים. זה טיפה יותר מפתיע ומעליב כשזה בא מהארץ, אבל רק קצת.

      אהבתי

  10. שלומית הגיב:

    מצויינת את בת עמי.

    אהבתי

  11. גילה הגיב:

    תודה לבת-עמי.

    אהבתי

  12. דני הגיב:

    אחלה פוסט. הלוואי ולא היה צריך לכתוב אותו.

    אהבתי

  13. לינדה הגיב:

    בת עמי, את מבריקה וכתיבתך חדה ומדויקת. מקווה שאת לא כותבת רק פוסטים אורחים.

    אהבתי

    • בת-עמי הגיב:

      באמת-באמת תודה. דבורית שמחה לינק לבלוג עול הימים והמתוסכל שלי, אני משתדלת לטפח אותו על חשבון עתידי האקדמאי. בסרגל השמאלי שלו יש ליניקים לעוד כמה דברים.

      http://batami.blogli.co.il/

      אהבתי

      • velvet הגיב:

        הלינק נמצא שם פרום דיי וואן.
        חוץ מזה, איך תקדמי את הבלוג העול והמתוסכל אם לא נלנקק אליו?

        אהבתי

      • בת-עמי הגיב:

        "דבורית שמחה לינק", איזה עברית, תענוג. מי יאמין לי שפעם הייתי מגיהה?! הלינק שם, זה מה שניסיתי להגיד ללינדה 🙂

        אהבתי

  14. אמא גאה הגיב:

    בפוסט של ציפר, קראתי את הפסקה האחרונה ושבעתי נחת.
    אח"כ קראתי מן ההתחלה וכבר היה לי מה להקיא.
    חבל לי שהוא רואה את העולם באופן כ"כ דיכוטומי עד שכאשר מציינים בפניו שיש גם אפור הוא יתקשה לראות אותו.
    ובת-עמי* את פשוט נהדרת**.

    *גילוי נאות 1: אני מכירה את בת-עמי
    **גילוי נאות2 : אני מכורה לפוסט שלה.

    אהבתי

  15. ציפרית ישימון הגיב:

    בת עמי, שכחת את המיזוגיניה.
    "אונס הוא בעצם פנטזיה של נשים".

    אהבתי

  16. ליאן רם הגיב:

    תודה על פוסט מצוין.

    למעוניינות ולמעוניינים: עצומה עם דרישה לפיטוריו של בני ציפר ממערכת הארץ, כאן:

    http://www.atzuma.co.il/zifferdismissal/

    זה לא יחליף תגובות מאורגנות אחרות, אך לפחות יעלה במעט את המודעות לנושא, ויביא את קולות הציבור.

    אהבתי

  17. בת-עמי הגיב:

    תודה
    לא נראה לי שהם יעשו משהו, העיתונים מתייחסים לבלוגים באתרים שהם קצת בתור מזבלה. גועלי ככל שזה יהיה זה לא מתאגר באופן מיוחד את הקונצפט של חופש הביטוי. אם יש מספיק אנשים בין קוראי העיתון שבאמת רוצים לעשות משהו שיבטלו את המנוי שלהם וגם ישלחו פקס לשימור לקוחות שהם ישמחו לחדש אותו ברגע שציפר כבר לא יהיה שם.

    אהבתי

    • ליאן רם הגיב:

      אנשים לא יבטלו את המנויים שלהם, אם למחאה הזו לא יהיה נפח, תהודה. מאז שהפצתי את העצומה שמעתי (בהערות שמופיעות בה, ואצלי בבלוג) על כחמישה אנשים שביטלו או מתכוונים לבטל את המנויים שלהם. אי אפשר לדעת כמה ביטלו או יבטלו כתוצאה מההתאגדות הזאת. אני לא חושבת שזו תהיה האמירה האחרונה, אבל להבנתי האירועים האחרונים (לונדון, ציפר, מרמרי, יהב) מספיק חמורים על מנת שלא להשאיר דברים ברמת השיח, אלא מחייבים לתרגם את הזעם לפעולה. כך מתחילים התארגנות לפעולה משותפת, אף אחד לבד לא יכול לקבוצת הארץ, התארגנות משותפת זו התחלה.

      אהבתי

כתיבת תגובה