רוצה לקבל 50 דולר בשבוע לבלוג?

ארבעה ישראלים הקימו את BloggersBase, אתר לבלוגרים על בסיס תחרותי. בינתיים BB מיועד רק לכותבי אנגלית. בעתיד, גם איגנורנטים הכותבים בעברית יוכלו להצטרף


David Boyle, cc-by

איך היה שואל רפאל בשן? מי אתה, דן ברק, ומאיפה הרעיון של BloggersBase?

הרעיון של בלוגרסבייס צץ כאשר כקוראי בלוגים הבנו, שותפיי ואני, שיש יותר מדי תוכן שנוצר על ידי משתמשים ואיכותו אינה מובטחת, אם להשתמש במילים עדינות. הכל התחיל בישיבת סיעור מוחות של המייסדים, והתחלנו לעבוד ממש ביוני 2008.

אנחנו ארבעה שותפים: אני בא מהנדסת תוכנה. למדתי תואר ראשון במדעי המחשב בטכניון, ותואר שני במכון ויצמן תחת השגחת פרופ` דוד הראל. עבדתי כמהנדס תוכנה, עם נטייה לניהול במספר חברות היי טק וגם בצבא בחיל האוויר (הייתי עתודאי).
איגור מלצר למד תואר ראשון בבר אילן במדעי המחשב וסיים בהצטיינות, עבד בעבר בחברת אטריקס ואז בחברת אפלייד מטיריאלס. אנדריי סמוסנקו למד בתל אביב, סיים בהצטיינות, עבד בחברת טקנומטיקס/UGS, אלכס דבורקין, סיים תואר שני בבר אילן ברשתות מחשבים. שלושתם עבדו כבר יחד על פרויקטים משותפים באינטרנט, כך שיש להם רקע עצום גם בבניית התוכנה עצמה וגם בהבנה של משתמשים, הונאות וכדומה.
יש לנו שותף נוסף, אלי שחף, מנכ"ל ProfileSoft
. החברה שלו, ובפרט ה-creative director המוכשר גיל אשרי, אחראים על עיצוב האתר כולל הלוגו, פוסטרים, פליירים וכדומה.


מימין למעלה בכייון השעון: ברק, מלצר, סמוסנקו ודבורקין

מי מימן?
ד"ר יוסי ורדי וג`ף פולבר.

אתה שם את עצמך כעורך-על של בלוגים, או נותן לקוראים להחליט? שהרי יש הבדל בין דעת הקהל לבין איכות. ע"ע האח הגדול או אתר טוקבק.
אני לא מתיימר בשום צורה לערוך את הבלוגים. להפך, אנו מאמינים שהקוראים הם אלו שצריכים להחליט מה הם רוצים. ונכון, יש הבדל בין דעת קהל לאיכות. גם בקטע של האח הגדול, מאוד מפתיע אילו אנשים צופים בתוכנית, ואם זה מה שהם רוצים לראות – מי אני שאשפוט.
אבל, ויש פה אבל גדול, חשבנו על הקטע הזה לעומק, ויש לנו פיצ`ר חדש שיוצא בעוד כמה שבועות, ומספק שירותי פרסונליזציה: את ואני נוכל לראות אתר בעל תוכן שונה כשניכנס אליו. למשל, אני יכול להגדיר שאני רוצה הצפה של כתבות אשר דורגו גבוה על ידי חברים שלי או על ידי מדרגים שאני מעריך מדירוגי העבר שלהם, אף על פי שהדירוג הכללי של הכתבה נמוך יחסית.
יש עוד המון פרמטרים שאפשר לשחק איתם, כמו למשל, מלבד התוכן הכי איכותי, אני רוצה שילוב לתוך הדפים הראשיים של האתר גם חומר שעוד לא התגלה ודורג כהלכה, כי אצלי גורם הסקרנות גדול יותר ואני רוצה להיות שותף פעיל יותר  ומשפיע בקביעת תוכן האתר. בצורה הזאת, כל אחד יכול להחליט על התמהיל הנכון עבורו בין דעת הקהל לדעותיו והעדפותיו האישיות.

בקצרה, אין עורכים בפועל. הקוראים הם העורכים.
הקורא הממוצע מגיע לאתר ומקבל תוכן טוב ואיכותי. אנחנו מאמינים שהתוכן יותר קובע ממי שכותב אותו.

שים לב, אתה עוד שנייה נופל בפח  "איכותי וטוב"?

ובכן, איכותי וטוב כפי שנבחר על ידי הקהל.

אולי פרובוקטיבי וסליזי?

אנחנו מנסים לשדר אווירה של מגזין רציני. לתוכן בעייתי יש לנו מודרטור אשר יכול להעיף דברים שעוברים את גבול הטעם הטוב.


פוסט על אהבהבים? לא פה

המעבר מ"רשת מקצועית ורצינית" לבלוגים העוסקים ב"שירי אהבה וערגה" הוא קצר מאוד.

מכיוון שאנחנו צופים שיהיה המון תוכן באתר בקרוב, רוב הבקרה תתבצע על ידי הקוראים אשר ידווחו על חומר כזה. ננסה להתמודד עם התוכן שיגיע. למשל, בבלוגים טכנולוגיים או בבלוגים הממוקדים בנושאים מסוימים בדרך כלל אין חריגה מהנושאים, וגם אצלנו – לא כל אחד מנהל בלוג אישי וכותב על מה שהוא רוצה. הבלוגרים צריכים להתחרות ולכתוב בבלוגים שאנחנו מספקים.

אז למעשה אתה קובע מי יכתוב בלוג? כלומר אתה מאמץ את המודל של רשימות?
לא לא לא. אני לא קובע מי יכתוב בבלוג. אני קובע את הנושא של הבלוג בלבד, ולמעשה בעתיד גם זה יהיה ניתן לשינוי, אם כי בבקרה וזהירות. אבל בבלוג הטכנולוגי, אני מניח שאף קורא שיכבד את עצמו לא ידרג גבוה פוסט שעוסק בפגישת אהבים של עובד בחברת הייטק כי הנושא של הבלוג הוא טכנולוגיה. ועוד דבר: להבדיל מרוב האתרים, אנחנו גם עוקבים אחרי הקוראים שלנו. כשאני אומר קוראים אני מתכוון לצרכנים של בלוגים, שיכולים כמובן גם להיות בלוגי וידאו או תמונות. אנחנו בעצם מודדים את טיב הדירוג שלהם ואת הקליעה לדעת הקהל, ומעניקים להם בצורה כזאת יכולת השפעה רבה יותר.

את הבלוגרים הראשונים באתר אתה בחרת מראש, נכון? אז יש, או היה, תהליך ראשוני של עריכת-על?

אין תהליך של עריכת-על. לפני הביטא הפומבית העלינו גרסת אלפא פרטית לקבלת פידבק מבלוגרים שונים, בארץ בעיקר. אותם בלוגרים קיבלו אופציה לכתוב, אבל חוץ מזה, הכל עובד בשיטת הראשון זוכה, או לפחות זוכה לתחרות קלה יותר.

אתה סומך מאוד על הקוראים. אתה אומר, התוכן הוא המלך, והקוראים, מלך מלכי המלכים. זאת אומרת, אתה כן מבטל את מוסד העריכה המסורתי בו כמה עשרות אנשים קובעים למאות אלפי קוראים, ואומר – מאות אלפים קובעים מיהם העשרות שאנחנו רוצים לקרוא. כלומר, אתה הולך עם רוח הבלוגוספירה ונותן לקורים להעניק ציונים לכותבים.

כן, אבל קורא שלא מוכיח את עצמו כמבין בתחום מסוים, ההשפעה שלו באתר תרד, אז אותם קוראים משפיעים אשר הוכיחו את עצמם יהיו (יחד) מעין עורכים, כיוון שהם למעשה יקבעו מי יכתוב באתר. אם אתה משפיע, האלגוריתמים שלנו יזהו זאת על פי ההתנהגות הרגילה שלך, וכבלוגר אתה יכול פשוט לכתוב, לקבל עוד תנועה לבלוג הרגיל שלך שאתה מחזיק במקום אחר, לקבל מאיתנו פרסים על זכיות וכל זה בכמעט אפס עבודה.

בעצם אתה יוצר מעין בלוגים קבוצתיים. לבלוגר אצלכם אין "בלוג" אלא זירה בה הוא מפרסם פוסטים. כדי לאתר את כל הדברים שכתב צריכים הקוראים לבצע עוד פעולה.

נכון, אצלנו אין ממש בלוג אישי. כלומר, הוספנו משהו שאנחנו קוראים לו  personal blog והוא למעשה אסופה של כל הפוסטים שאיקס כתב אי פעם, בין אם הם התמודדו על הכניסה לבלוג הקבוצתי או לא, אבל אני מניח שבלוגרים בדרך כלל יעדיפו עוד בלוג אישי אחר ופרטי שלהם שבו יש להם שליטה על כל מה שקורה. אצלנו זה לא בדיוק כך – מרגע שפרסמת משהו אי אפשר לחזור בך, כי אנחנו ממש כמו מגזין. אנשים דירגו אותך, השאירו הערות, ואם ניתן להוריד או לשנות, זה יהפוך אותן לבלתי רלוונטיות.

עשית עיתון מודפס ברשת: אי אפשר לשנות, אי אפשר לתקן.

קחי את המקרה הבא: אני מפרסם פוסט, ואז בא מישהו ומגיב עליו, ומצביע על משהו רציני שחסר בו. עקב כך הוא גם מדרג אותו נמוך, ובצדק. עכשיו אני בא ומשנה את זה –  איך זה משליך על אותו אדם? האתר שלנו מבוסס על תחרות. תחרות שיוצרת איכות מצד אחד, ומצד שני נותנת סיכוי שווה לאנשים להתגלות. אז אם אני כתבתי כתבה או פרסמתי פוסט קצת פחות טוב ממך – את אמורה לזכות, ולא שאם במקרה יהיה לי יותר זמן, אכנס למסכת של תיקונים שבסופה אגיע למשהו טוב.
אני תמיד אוכל ללמוד מהטעויות ולהתמודד בפעם הבאה. בעתיד נציע איזשהו שירות לבלוגרים להיעזר בקבוצת הקוראים המשפיעים שלנו, אשר יוכלו לחוות דעה (כנראה תמורת תשלום – או כספי או פנים אתרי) ולאפשר לבלוגר לשנות את הפוסט שלו בטרם פורסם סופית.

אבל גם שלמה ארצי המטאפורי יגיע

האתר שלכם הוא בעצם עוד כלי לבלוגר המשופשף.
אנחנו דווקא אתר לבלוגרים טריים יחסית. אנחנו פלטפורמת גילוי. זאת נשמעת מילה גדולה, אבל אנחנו למעשה עוזרים לבלוגרים מתחילים יחסית, או כאלה שרוצים להרוויח כסף ועוד לא עושים זאת מכיוון שאין להם מספיק חשיפה. אנחנו חושפים אותם לקהל גדול. אצלנו כל מה שבלוגר צריך זה כישרון, בעוד שבעולם האמיתי הוא צריך גם להבין קצת באופטימיזצית מנועי חיפוש, ואינדקסציה באינטרנט. אולי הוא אפילו צריך לקדם את עצמו באתרים אחרים, ולפעמים אפילו להשקיע קצת כסף בפרסום הבלוג שלו. 
אבל גם לבלוגר משופשף יחסית יש מה לחפש באתר, כי אנחנו לא דורשים ממנו שום התחייבויות, ובכמעט אפס עבודה הוא יכול להכניס את התכנים שלו גם אלינו לאתר ולזכות בחשיפה ואולי אפילו בפרסים, אז למה לא?! שלמה ארצי לא יגיע לכוכב נולד כמתחרה, אבל אין הרבה שלמה ארצי. למעשה גם הוא כבר הגיע לשם, רק שהוא הגיע כאורח וכולם נהנו מעוד קצת חשיפה.
אני מבינה שאתה קורא לזה "תחרות" מסיבות משפטיות: כך לא נוצרים יחסי עובד מעביד בינך לבין המתחרים.
מלכתחילה חשבנו על זה כתחרות, עוד הרבה לפני שזה הגיע לקטע המשפטי. פשוט ככה ראינו את הקונספט.
קלעתם בול בפוני מבלי דעת.
ולעיקר: כמה כסף? אתה יכול לתאר בקצרה את הליך הזכייה והרווחת הכספים?
המספרים שאני מציין פה – סכומים, זמן התחרות ומספר הזוכים – ניתנים לשינוי על פי מה שנראה באתר, ובכל מקרה, אלה באמת פרסים ולא תשלומים.
אז ככה: בכל בלוג בשלב זה ישנם שלושה בלוגרים אשר כותבים אותו ולמעשה יכולים להוסיף כמה פוסטים שהם רוצים. התחרות נמשכת שבוע כל פעם, ובסופו של השבוע מתרחש התהליך הבא: מבין שלושת הבלוגרים, שניים ממשיכים ונשארים בבלוג גם בשבוע הבא, ואילו השלישי יורד, בשיטת ליגה. הבלוגר שזכה לניקוד הכי טוב זוכה ב-40 דולר, ומקום שני ב-10. במקום הבלוגר שבמקום השלישי, שלא זוכה בכלום, נכנס בלוגר חדש אשר התחרה במהלך השבוע על מנת להיכנס למִכְרה של אותו בלוג.
הבלוג למעשה הוא פני השטח, מה שהמשתמשים הרגילים רואים (הם כמובן יכולים תמיד להיכנס למכרה אבל לא חייבים) – בקיצור, מי שחיבר את הפוסט הטוב ביותר במכרה עולה לכתוב בבלוג "פני השטח" בשבוע הבא. כרגע יש לנו עשרה נושאים עם אותם פרסים, אבל בעתיד יתוספו עוד נושאים.

כמה השקעתם? ששש 

כרגע, בלוגר יכול להרוויח פעם בשבוע, על פוסט שכתב, 50 דולר. תיאורטית הוא יכול לכתוב גם עשרה פוסטים בכל הנושאים שאתם עוסקים בהם, ולהרוויח באותו שבוע גם 500 דולר, בהנחה שהוא אשכרה גאון, או שיש לו משפחה תומכת כמו משפחת בובליל.

אם הוא גרף את  כל הפרסים באותו שבוע, אז האחרים אינם גורפים דבר. יכול להיות שכדי לזכות הוא יזדקק לשלושה פוסטים ואולי לעשרה – אם התחרות קשה. מה שחשוב לציין הוא שאם הוא גרף את כל הפרסים באותו שבוע, אז האחרים אינם גורפים דבר. זה תרחיש מאוד לא הגיוני – ראשית, הוא צריך לכתוב בכל הבלוגים – כלומר הוא מומחה לכל הנושאים, ודי בוודאות פוסט אחד בכל נושא לא יספיק, אז הוא יצטרך מספר פוסטים בכל נושא. ונגיד וקרה – אין בעיה, אז הוא זכה בכל 500 הדולרים באותו שבוע. אבל אני חותם לך – אף אחד אחר לא יזכה.

אתה מוציא 500 דולר בשבוע על פרסים לעשרה בלוגרים. והכסף מנין? מפרסומות עתידיות? מכספי המשקיעים? ואיפה הרווח שלך?

זהו כסף מתקציב השיווק שלנו. יהיה רווח גם מפרסומות וגם משוק שאנחנו הולכים לממש.

שוק?

כן, שוק שבו אנשים וחברות יכולות להזמין תוכן, והן יודעות על פי הדירוגים שלנו מי הם הבלוגרים הכי טובים בכל תחום. הן גם יכולות לערוך סקרים ואז לנצל את מאגר הקוראים המשפיעים שלנו, שכאמור יודעים לזהות מה הקהל רוצה.

כמה כסף הושקע בפרויקט עד כה?
 אני מעדיף לא לדבר על הכסף שהושקע בשלב זה.

מה הצפי המספרי שלך לגבי כניסות/קוראים/יוניק יוזרים וכנהלאה?

אנחנו רוצים לרוץ קצת עם האתר ואז לראות ביסוס של מספר הנחות יסוד בטרם נזרוק מספרים.

כבר פתחתם שמפניות?

ההשקה הרשמית הייתה למעשה בשבוע שעבר בכנס אינטרנט בפריז. היה לנו דוכן  בכנס, וכן העלינו בלוג מיוחד לכבוד האירוע, שבו כל באי הכנס מוזמנים לחלוק את הפוסטים שלהם, ולהוסיף אותם אלינו. פגשתי שם המון אנשים, חלקם בלוגרים מאוד ידועים, מספר משקיעים וחברות נוספות ומעניינות.

השנה נושא הכנס היה "אהבה", אבל בפועל הוא סבב סביב כל הנושאים הבוערים באינטרנט היום. היו הרצאות, סדנאות, והרבה שטח יחסית לדוכנים והדגמות (שם אנחנו היינו) ולאונג`ים לפגישות. היו שם המון חברות. כמה אנשים כבר כתבו עלינו בבלוגים, בטוויטר ובסטאמבל-אפון, שהרעיון מאוד מוצא חן בעיניהם.

השבוע נתחיל בהפצה יותר מסיבית ברחבי העולם. התחלנו לעבוד עם איילת נוף הידועה גם כבלונד 2.0
לצורך שיווק האתר באינטרנט בצורה ויראלית וחברתית. אנחנו מנסים גם ליצור שיתופי פעולה עם בלוגרים ידועים, או אתרי מדיה, וזאת, כמובן, חוץ מהגורמים באתר שמעודדים שיתוף של חברים והזמנתם. יש לנו גם תוכנית של affiliates. איך אומרים זאת בעברית?

‫"מצטרפנים"? "מסתנפים"? בכל מקרה, מחכים לגרסה העברית של האתר.
אכן, BloggersBase נבנה בצורה כזאת ששיגור אותו אתר בשפה אחרת ייקח זמן מאוד קצר. כלומר, התכנון הוא לצאת במספר שפות בעתיד, כולל עברית.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה עופרת יצוקה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s